بقای موفقیت آمیز سلول های جزایر اینکپسوله ViaCyte در آزمایشات بالینی دیابت نوع 1

26 ژوئن 2018 - سلولهای بنیادی جزایر اینکپسوله ی ViaCyte در آزمایشات بالینی دیابت نوع 1، پس از دو سال میزان بقای مثبتی را نشان داده اند.
محصول PEC-Encap، که همچنین به عنوانVC-01 شناخته می شود، یک درمان پیشرو با سلول های بنیادی انسان است که در آن، سلول های بنیادی انسان که در آزمایشگاه تکثیر شده اند، درون کیسه ای قرار داده شده و در طی یک عمل جراحی سرپایی ساده در زیر پوست بیمار قرار داده می شود.این محصول برای تقلید عملکرد یک پانکراس سالم در افراد غیر دیابتی، طراحی شده است تا به عنوان یک درمان کاربردی برای افرادی که به دیابت نوع 1 مبتلا هستند، بکار گرفته شود.
سلول هایی که به بدن منتقل می شوند، طوری طراحی شده اند تا به سلول های پانکراس بالغ که انسولین را ترشح کرده و سطح قند خون را تنظیم می کنند، تبدیل گردند.
در کارآزمایی بالینی STEP ONE، محققان از مشاهده ی لانه گزینی(engraftment) موفقیت آمیز PEC-Encap و بقای سلول های کاشته شده و بلوغ آنها به سلول هایی که قادر به تولید هورمون انسولین و گلوکاگون بودند، هیجان زده شدند.همچنین، این سلول ها به مدت طولانی زنده مانده و قادر به تکثیر بودند.
برای موفقیت پیوند(engraftment)، بدن نیاز به رشد رگ های خونی برای تغذیه ی کیسه ی حاوی سلول های جزایر دارد. ضعف این روش اینست که میزان موفقیت لانه گزینی کم است.با این حال، این واقعیت که دانشمندان شاهد بقای این سلولها در بدن پس از دو سال بوده اند، موجب امیدواری برای اصلاح و بهبود این روش شده است.
علاوه بر این، زنده ماندن سلولهای پیوند شده، نشان می دهد که این نوع درمان برای شرکت کنندگان ایمن و قابل تحمل است.
دکتر Howard Foyt، معاون شرکت ViaCyteو رئیس بخش توسعه ی بالینی و پزشکی این شرکت، گفت: نتایج اولیه ی آزمایشات بالینی STEP ONE نشان می دهد که ما در مسیر درست قرار داریم. علاوه بر این که این روش ایمن و قابل تحمل است، نتایج ما نشان می دهد که هنگامی که لانه گزینی با موفقیت صورت می گیرد، سلول های کاشته شده زنده مانده، تکثیر می شوند و به سلول هایی که قادر به تولید انسولین و دیگر هورمون های تنظیم کننده ی قند خون هستند، تبدیل می شوند(بالغ می گردند).
او افزود: مطالعه ی ما همچنین نشان داده است که سیستم تحویل Encaptra Cell از سلولها در برابر رد پیوند توسط سیستم ایمنی بیمار محافظت می کند.
پروفسور رابرت هنری محقق دانشکده ی پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، گفت: مشاهده ی بقای سلول های نیایاخته یا سلولهای پروژنیتورپانکراس(pancreatic progenitor cells) و تبدیل آنها به سلول های غدد درون ریز در بیماران، امیدواری ما را به این رویکرد به عنوان درمانی تحول آفرین برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 افزایش داده است.
نتایج مثبت و کنترل موثر و مداوم قند خون در تحقیقات حیوانی ViaCyte در سال 2014 ، موجب گردید که مجوز شروع آزمایشات بالینی انسان به این شرکت داده شود.
محققان می گویند: این نتایج نشان دهنده ی موفقیت قابل توجهی است، اما برای افزایش موفقیت لانه گزینی محصول PEC-Encap، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

یافته های این تحقیق در هفتاد و هشتمین نشست علمی انجمن دیابت آمریکا (ADA) در اورلاندو ارائه شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/jun/viacyte-encapsulated-islet-cells-show-survival-success-in-type-1-diabetes-trial-95478678.html